Ερώτηση για την παιδική πορνογραφία

Print Friendly

Ερώτηση με θέμα την πρόληψη, αντιμετώπιση και ποινή για την παιδική πορνογραφία κατέθεσαν στους Υπουργούς Δημοσίας Τάξης, Δικαιοσύνης και Παιδείας, ύστερα από πρωτοβουλία του Βουλευτή Κορινθίας Χρίστου Δήμα, βουλευτές από όλους τους πολιτικούς χώρους (Χρίστος Δήμας, Ν.Δ. Κορινθίας, Πύρρος Δήμας, ΠΑ.ΣΟ.Κ. Επικρατείας, Έλενα Κουντουρά, ΑΝ.ΕΛ. Α΄ Αθηνών, Μαρία Γιαννακάκη, ΔΗΜ.ΑΡ. Β΄ Πειραιά, Κώστας Τριαντάφυλλος, ΠΑ.ΣΟ.Κ. Χίου, Νικήτας Κακλαμάνης, Ν.Δ. Α΄ Αθηνών και Απόστολος Αλεξόπουλος, ΣΥ.ΡΙΖ.Α. Ε.Κ.Μ. Β΄ Αθηνών). Η καθημερινή και χωρίς περιορισμούς πλοήγηση στο διαδίκτυο έχουν οδηγήσει σε ανεξέλεγκτη διακίνηση υλικού παιδικής πορνογραφίας, με αποτέλεσμα να κρίνεται σκόπιμη η λήψη άμεσων μέτρων για τη διαφύλαξη της παιδικής αθωότητας.

Η ερώτηση συγκεκριμένα αναφέρει: «Η παιδική πορνογραφία αποτελεί ένα από τα σύγχρονα κοινωνικά φαινόμενα κλονίζοντας την προσωπικότητα του παιδιού, δημιουργώντας προβλήματα όπως έλλειψη αυτοεκτίμησης, τάσεις καταστροφής και κοινωνική απομόνωση, απειλώντας ακόμη και τη ζωή τους. Η κακοποίηση παιδιών, η κατοχή και χρήση/προβολή παιδικού πορνογραφικού υλικού είναι αξιόποινες πράξεις, όπως προβλέπουν η ευρωπαϊκή (οδηγία 2011/92/ΕΕ) και η εθνική νομοθεσία (Ν.3064/2002, Ν.3727/2008). Παρόλα αυτά, οι παιδόφιλοι δεν τιμωρούνται αυστηρά, με αποτέλεσμα το φαινόμενο να βρίσκεται σε έξαρση.

Το Άρθρο 348Α του Ποινικού Κώδικα ορίζει το έγκλημα της πορνογραφίας ανηλίκων ως “όποιος με πρόθεση παράγει, διανέμει, δημοσιεύει, επιδεικνύει, εισάγει στην Επικράτεια ή εξάγει από αυτήν, μεταφέρει, προσφέρει, πωλεί ή με άλλον τρόπο διαθέτει, αγοράζει, προμηθεύεται, αποκτά ή κατέχει υλικό παιδικής πορνογραφίας ή διαδίδει ή μεταδίδει πληροφορίες σχετικά με την τέλεση των παραπάνω πράξεων, τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον ενός έτους και χρηματική ποινή 10.000 Ευρώ.” Στην περίπτωση που γίνεται μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον 2 ετών και χρηματική ποινή 50.000-300.000 Ευρώ.

Σύμφωνα με δημοσιεύματα του τύπου μεταξύ των αλλαγών που σχεδιάζονται στον Ποινικό Κώδικα συμπεριλαμβάνεται η μείωση της ποινής για κατοχή ή προμήθεια υλικού παιδικής πορνογραφίας, είτε προέρχεται από «την τεχνολογία της πληροφορίας και των επικοινωνιών» είτε όχι, σε ένα έτος και διαζευκτικά η επιβολή χρηματικής ποινής. Ενώ δηλαδή στο ισχύον σήμερα πλαίσιο ο διακινητής, ο αγοραστής και ο κάτοχος προϊόντος παιδικής πορνογραφίας μέσω του διαδικτύου έχουν την ίδια αντιμετώπιση, μετά τη σχεδιαζόμενη ρύθμιση, ο προμηθευόμενος και κάτοχος τέτοιου υλικού αντιμετωπίζεται ευμενέστερα. Η υποχώρηση της ποινής στο ένα έτος ισοδυναμεί πρακτικά με τη μη φυλάκιση του δράστη, αφού, όπως είναι γνωστό σε πολλές περιπτώσεις η ποινή εξαγοράζεται. Συνεπώς δεν πρέπει να γίνουν ευμενέστερες οι ποινές για την παιδική πορνογραφία. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι αλλαγές αυτές βρίσκονται σε αντίθεση με το πνεύμα των γνωμοδοτήσεων που έχουν κατά το παρελθόν υποβάλει οι Εισαγγελείς κ. Σανιδάς και κ. Τέντες περί της άρσης απορρήτου σε σχετικές περιπτώσεις διαδικτυακών συμπεριφορών, ενώ ακυρώνουν μεγάλο μέρος της προσπάθειας που καταβάλουν οι διωκτικές αρχές στην εξάρθρωση των κυκλωμάτων διακίνησης παιδικού πορνογραφικού υλικού.

Η ελεύθερη πλοήγηση στο διαδίκτυο είναι πολύ σημαντική όμως ενέχει κάποιους κινδύνους ειδικότερα για τους ανήλικους χρήστες. Τα στοιχεία της International Association of Internet Hotlines (INHOPE, δράση συγχρηματοδοτούμενη και υποβοηθούμενη από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή), δείχνουν ότι τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μεγάλη αύξηση (40% στην Ευρώπη) των καταγγελιών ανήλικων θυμάτων σεξουαλικής κακοποίησης. Σε κάποιο βαθμό, αυτό οφείλεται στο γεγονός πως τα παιδιά, αλλά και οι γονείς τους δεν είναι αρκετά ενημερωμένοι για τους κινδύνους του διαδικτύου. Για παράδειγμα, ενήλικοι συστήνονται ως έφηβοι εξαπατώντας ανηλίκους κάνοντας τους ανήθικες προτάσεις (grooming) και εκβιάζοντας τους (cyber bulling).

Στο πλαίσιο αυτό, κρίνεται αναγκαία η λήψη μέτρων για την πρόληψη και την αντιμετώπιση της παιδικής πορνογραφίας. Ενδεικτικά, θα μπορούσαν να υιοθετηθούν μέτρα όπως αυτά που υλοποιούνται το τελευταίο διάστημα στη Μ. Βρετανία, τα οποία είναι τα εξής:

• Όλες οι συνδέσεις στο internet έχουν υποχρεωτικά μόνο τις οικογενειακές ρυθμίσεις, με αποτέλεσμα το υλικό για ενήλικες (νόμιμο και παράνομο) να είναι «κλειδωμένο». Οι ρυθμίσεις που θα επιτρέπουν την πρόσβαση στο υλικό για ενήλικες θα ενεργοποιούνται μόνο ύστερα από την έγγραφη αίτηση για άρση των οικογενειακών ρυθμίσεων του αιτούντος συνοδευόμενη από τα στοιχεία του (ταυτότητα κ.λπ.), ώστε να πληρούνται οι σχετικές προϋποθέσεις που προβλέπει ο νόμος.

• Δημιουργία λίστας με λέξεις κλειδιά που χρησιμοποιούν οι παιδόφιλοι, κατά τη διάρκεια αναζήτησης στο διαδίκτυο για την προβολή παιδικού πορνογραφικού υλικού, ώστε να μην αντιστοιχούν σε σχετικά αποτελέσματα και συνεπώς να περιορίζεται δραστικά ο αριθμός επισκεπτών σε αυτές τις ιστοσελίδες.

• Άμεση κατάσχεση και καταστροφή του παράνομου υλικού που περιλαμβάνει σκηνές αναπαράστασης σεξουαλικής κακοποίησης παιδιών και υποβολή των διακινητών, κατόχων, χρηστών και όσων άλλων γνωρίζουν την ύπαρξη αυτού του υλικού στις προβλεπόμενες ποινικές κυρώσεις.

Κατόπιν τούτων ερωτώνται οι κ. κ. Υπουργοί:

1. Σε ποιες ενέργειες θα προβούν για την αντιμετώπιση του φαινομένου; Πρόκειται να υιοθετήσουν κάποιες από τις παραπάνω προτάσεις;
2. Θα γίνουν αλλαγές στις ποινές για την παιδική πορνογραφία;
3. Ποια μέτρα έχει λάβει έως τώρα η Υπηρεσία Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος για τον περιορισμό του;
4. Πρόκειται να υπάρξουν αυστηρότερες κυρώσεις για τους παιδόφιλους;
5. Με ποια εκπαιδευτικά μέσα θα μπορούσαν τα παιδιά να ενημερωθούν για το φαινόμενο;»

Ερώτηση_παιδική πορνογραφία

Απάντηση_Υπουργείο Δικαιοσύνης

Απάντηση_Υπουργείο Παιδείας