• Home »
  • Άρθρα »
  • Κι όμως στην Ελλάδα δεν έχει μόνο ήλιο – Άρθρο στην ιστοσελίδα 4news.gr

Κι όμως στην Ελλάδα δεν έχει μόνο ήλιο – Άρθρο στην ιστοσελίδα 4news.gr

Print Friendly

xioni

Άρθρο του Χρίστου Δήμα στην ιστοσελίδα 4news.gr – 17.09.2014

Σε λίγο καιρό επιχειρηματίες του τουριστικού κλάδου, πράκτορες και βεβαίως το κράτος θα κάνουν τον απολογισμό της φετινής τουριστικής περιόδου.

Η λεγόμενη βαριά βιομηχανία της ελληνικής οικονομίας θα κατεβάσει ρυθμούς. Κι όμως θα μπορούσε και θα έπρεπε να λειτουργεί με υψηλότερους ρυθμούς καθόλη την διάρκεια της χρονιάς. Η Ελλάδα έχει επενδύσει μέχρι σήμερα, κυριώς, στο επιτυχημένο μεν αλλά αυτοπεριοριστικό τουριστικό μοντέλο του τριπτύχου «ήλιος, παραλία, θάλασσα» δημιουργώντας στον ενδιαφερόμενο επισκέπτη αποκλειστικά θερινές προσδοκίες. Είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς για παράδειγμα ότι μια οικογένεια από μία σκανδιναβική χώρα, στη διάρκεια των χειμερινών της διακοπών ετοιμάζει βαλίτσες προκειμένου να επισκεφτεί τα χιονοδρομικά κέντρα της Ελλάδας και να ασκήσει το αγαπημένο της άθλημα ή να επισκεφθεί έναν άλλο χειμερινό τουριστικό προορισμό της χώρας μας.

Βεβαίως η επέκταση της τουριστικής περιόδου στη πατρίδα μας δεν είναι απλό εγχείρημα. Προφανώς τα χιονοδρομικά κέντρα δεν ανταγωνίζονται τα αντίστοιχα της Αυστρίας και της Ελβετίας. Αυτό όμως δεν σημαίνει πως στη χώρα μας δεν αναλογεί ένα μεγαλύτερο κομμάτι από την πίτα του χειμερινού τουριστικού προϊόντος, το οποίο και θα πρέπει να διεκδικήσει. Ασφαλώς, τη δύσκολη αυτή οικονομική περίοδο για τη χώρα μας, πολυδάπανες διαφημιστικές καμπάνιες και εκστρατείες στο εξωτερικό δεν αποτελούν επιλογή. Ωστόσο, δεν έχουμε αξιοποιήσει όσο θα μπορούσαμε και κυρίως όσο οι ανταγωνιστές μας, τις φθηνές και αποτελεσματικές δυνατότητες που προσφέρει το διαδίκτυο.

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για παράδειγμα αποτελούν ένα πρόσφορο πεδίο προβολής των χειμερινών δυνατοτήτων της Ελλάδας. Αντίστοιχα, είναι απαραίτητη η αναβάθμιση σχετικών διαδικτυακών τόπων που θα προβάλουν τα χειμερινά θέρετρα, τις ορεινές διαδρομές και τις αμέτρητες ευκαιρίες για απόδραση που προσφέρει η χώρα. Ταυτόχρονα, οι ιστότοποι αυτοί θα πρέπει να επιτρέπουν την καλύτερη οργάνωση του ταξιδιού μέσω παροχής απαραίτητων υπηρεσιών όπως κρατήσεις ξενοδοχείων και εισιτηρίων, οδηγίες πρόσβασης σε αρχαιολογικούς χώρους και αξιοθέατα αλλά και επιλογές φαγητού ή διασκέδασης όχι απλώς διευκολύνουν τη ζωή ενός δυνητικού τουρίστα αλλά τον παρακινούν να λάβει την απόφαση και να επισκεφθεί την χώρα μας τον χειμώνα.

Άλλωστε η συνολική προβολή των δυνατοτήτων της χώρας αποκλείει εκείνους που αναζητούν μια συγκεκριμένη υπηρεσία ή δραστηριότητα. Ο εναλλακτικός τουρισμός για παράδειγμα στον οποίο η Ελλάδα έχει μεγάλες δυνατότητες αποδίδει εφόσον μόνο προβληθεί ολοκληρωμένα. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του Λουτρακίου το οποίο διαθέτει εξαιρετικές υποδομές στο τομέα του ιατρικού και ιαματικού τουρισμού. Για ποιο λόγο όμως ένας νεφροπαθής ξένης χώρας που πρέπει να ακολουθήσει πολύμηνη θεραπεία σε κέντρο αποκατάστασης να αγνοεί την ύπαρξη της συγκεκριμένης υπηρεσίας στην Ελλάδα και τελικά να επιλέγει έναν τρίτο προορισμό όπου ενδεχομένως οι καιρικές συνθήκες να μην είναι τόσο καλές όσο στην Ελλάδα και μπορούν να συνδυαστούν ακόμη και με θρησκευτικό τουρισμό στην περιοχή. Αντιστοίχως, εφόσον η γευσιγνωσία κερδίζει όλο και περισσότερους φίλους παγκοσμίως γιατί οι λάτρεις του οίνου να μην επιλέγουν τη Νεμέα όπου παράγεται το κορυφαίας ποιότητας Αγιωργίτικο κρασί και να επισκεφθούν παράλληλα το αρχαιολογικό μουσείο της Αρχαίας Νεμέας, τις Μυκήνες ή το Ναύπλιο;

Η Ελλάδα έχει το σπάνιο πλεονέκτημα να προσφέρει διαφοροποιημένο τουριστικό προϊόν και τις τέσσερις εποχές του έτους. Οι ξένοι επισκέπτες γνωρίζουν ότι ο ήλιος, η θάλασσα και οι πανέμορφες παραλίες αποτελούν απόλυτο φυσικό πλεονέκτημα της χώρας σε σχέση με άλλους προορισμούς. Πλέον πρέπει να μάθουν ότι η χώρα μας δεν έχει μόνο ήλιο. Τα βουνά, τα ποτάμια, οι λίμνες, οι αρχαιολογικοί χώροι, οι εναλλακτικές χειμερινές δραστηριότητες και επιλογές μπορεί να μην έχουν το απόλυτο πλεονέκτημα έναντι του τουριστικού προϊόντος άλλων χωρών, διαθέτουν όμως ισχυρά συγκριτικά πλεονεκτήματα. Εκείνο που εμείς πρέπει να κάνουμε είναι να τα διαφημίσουμε και να τα εκμεταλλευτούμε όσο το δυνατόν αποτελεσματικότερα.

* Ο Χρίστος Δήμας είναι Βουλευτής Κορινθίας και διδάκτωρ (LSE) Ευρωπαϊκής Πολιτικής Οικονομίας