Μετάβαση στο περιεχόμενο

ΕΡΩΤΗΣΗ | Αντίτιμο παραχώρησης εκμετάλλευσης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (2026-2046)

FacebookTwitterEmailPrintFriendly

aerodromio_01Ερώτηση για το ακριβές ύψος του τιμήματος παραχώρησης εκμετάλλευσης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών για την περίοδοο 2026-2046 κατέθεσε ο Βουλευτής Κορινθίας και Αναπληρωτής Τομεάρχης Οικονομίας & Ανάπτυξης, Χρίστος Δήμας. Ο κ. Δήμας με αφορμή δημοσιεύματα που θέλουν να υπήρξε παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προκειμένου να αυξηθεί το τίμημα, ζητά από το Υπουργείο Οικονομικών να αποσαφηνίσει την πραγματικότητα και να απαντήσει σε μια σειρά από ερωτήματα σχετικά την παραχώρηση του αερολιμένα.

Αναλυτικά το κείμενο της Ερώτησης:

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς: Υπουργείο Οικονομικών

Θέμα: Αντίτιμο παραχώρησης εκμετάλλευσης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (2026-2046)  

05.07.2018

κ. Υπουργέ,

ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών αποτελεί σημαντικό βραχίονα ανάπτυξης του ελληνικού τουρισμού, με την ετήσια διακίνηση επιβατών να φτάνει το 2017, τα 22 εκατ. επιβάτες. Η αύξηση της τουριστικής κίνησης είναι ραγδαία τα τελευταία πέντε έτη, καθώς ήδη από το 2015 η διακίνηση επιβατών είχε εκτιναχθεί σε 18 εκατ. ευρώ, γεγονός που αποτύπωνε τις σημαντικές προοπτικές του αερολιμένα.

Σύμφωνα με τις επίσημες ανακοινώσεις, το Φθινόπωρο του 2016, η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ ξεκίνησε διαπραγματεύσεις με το Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) για 20ετή παραχώρηση του αερολιμένα για χρήση την περίοδο 2026-2046. Έχοντας λοιπόν ως βασικό όπλο τη ραγδαία αύξηση των διακινούμενων επιβατών, η ελληνική κυβέρνηση, αντί να προκηρύξει διεθνή πλειοδοτικό διαγωνισμό, αποφάσισε να παραχωρήσει απευθείας την 20ετή εκμετάλλευση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών αντί 484 εκατ.€. Σύμφωνα με τις επίσημες ανακοινώσεις, η σύμβαση υπεγράφη στις 02.10.2017 από το ελληνικό Δημόσιο, διά του υπουργού Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτου, το ΤΑΙΠΕΔ και τη Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε. (ΔΑΑ).

Σύμφωνα με το εθνικό και κοινοτικό δίκαιο, η σύμβαση αυτή τελούσε υπό την αίρεση έγκρισής της από τις αρμόδιες ευρωπαϊκές αρχές, κάτι που πρακτικά σημαίνει πως η Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού (DG COMP) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θα εξέταζε τους όρους και το αντίτιμο της συμφωνίας. Αυτός ο έλεγχος σύμφωνα με πρόσφατα δημοσιεύματα, είχε ως συνέπεια το τίμημα να αυξηθεί κατά 127% προς όφελος του ελληνικού Δημοσίου, κάτι που πρακτικά σημαίνει πως το ελληνικό κράτος θα ζημιωνόταν 600 εκατ. ευρώ αν δεν υπήρχε η παρέμβαση των ευρωπαϊκών θεσμών.

Όπως αντιλαμβάνεστε, είναι τόσο μεγάλη η διαφορά στο αντίτιμο, που εγείρει σημαντικά ερωτηματικά για τους όρους που συνυπέγραψε αρχικά το ελληνικό Δημόσιo, καθώς εγείρεται σημαντική ζημία για το δημόσιο συμφέρον.

Κατόπιν των παραπάνω, ερωτάσθε,

α) Ισχύουν τα δημοσιεύματα περί αύξησης του τιμήματος έπειτα από παρέμβαση της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού (DG COMP) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κατά 121%;

β) Εφ’ όσον ισχύουν, γιατί η ελληνική πλευρά δεν προκήρυξε διεθνή διαγωνισμό αλλά προχώρησε σε απευθείας διαπραγμάτευση; Και εν τέλει γιατί αποδέχθηκε ένα τόσο χαμηλό αντίτιμο, όταν ήδη είχε στα χέρια της στοιχεία που αποτύπωναν ξεκάθαρα την τόσο ραγδαία αύξηση της επιβατικής κίνησης στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών;

γ) Γιατί η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού (DG COMP) πέτυχε καλύτερο τίμημα προς όφελος της χώρας; Τι άλλαξε στους 8 μήνες που μεσολάβησαν από την υπογραφή της σύμβασης μέχρι τον υπερδιπλασιασμό του τιμήματος από την DG COMP; Έχουν αποδοθεί ευθύνες για τη ζημιά που θα υφίσταντο το ελληνικό Δημόσιο;

Αντίτιμο παραχώρησης εκμετάλλευσης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (2026_2046).